• Raportowanie zintegrowane o modelu biznesu w kreowaniu wartości przedsiębiorstwa (wyd. II)

Informowanie niefinansowe zaczyna zajmować ważne miejsce w strategii komunikacyjnej przedsiębiorstwa. Elementem tej sprawozdawczości jest model biznesu, ujawniany w Polsce przez niektóre przedsiębiorstwa obligatoryjnie. Model biznesu stanowi w pewien sposób skondensowany obraz działalności przedsiębiorstwa, poprzez holistyczne podejście do opisu prowadzonego przez przedsiębiorstwo biznesu i jego wpływu na otoczenie bliższe i dalsze. Książka wypełnia lukę na rynku wydawniczym w zakresie sposobu ujmowania modelu biznesowego w sprawozdaniu zintegrowanym lub innym i jego znaczenia w kreowaniu wartości. Największym atutem książki jest prezentacja wyników badań nad ujawnieniami modelu biznesu przez spółki czterech branż (energetyka, paliwa, górnictwo, telekomunikacja), notowane na GPW w Warszawie.

Podtytuł Raportowanie zintegrowane o modelu biznesu w kreowaniu wartości przedsiębiorstwa (wyd. II)
Autor Beata Dratwińska-Kania, Aleksandra Ferens, Aleksandra Szewieczek
Rok wydania 2024
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 232
80.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
ISBN 978-83-8102-791-5
Informowanie niefinansowe zaczyna zajmować ważne miejsce w strategii komunikacyjnej przedsiębiorstwa. Elementem tej sprawozdawczości jest model biznesu, ujawniany w Polsce przez niektóre przedsiębiorstwa obligatoryjnie. Model biznesu stanowi w pewien sposób skondensowany obraz działalności przedsiębiorstwa, poprzez holistyczne podejście do opisu prowadzonego przez przedsiębiorstwo biznesu i jego wpływu na otoczenie bliższe i dalsze.
Książka wypełnia lukę na rynku wydawniczym w zakresie sposobu ujmowania modelu biznesowego w sprawozdaniu zintegrowanym lub innym i jego znaczenia w kreowaniu wartości.
Największym atutem książki jest prezentacja wyników badań nad ujawnieniami modelu biznesu przez spółki czterech branż (energetyka, paliwa, górnictwo, telekomunikacja), notowane na GPW w Warszawie.

W książce zaprezentowano:
• podstawowe atrybuty sprawozdawczości korporacyjnej, z uwzględnieniem holistycznego podejścia do postrzegania przedsiębiorstwa i systemu informacji ekonomicznej prezentowanego głównie w raporcie zintegrowanym
• szczegółową charakterystykę koncepcji modelu biznesu, jego klasyfikacje, determinanty zmian oraz komponenty
• charakterystykę wartości przedsiębiorstwa i zarządzania wartością przedsiębiorstwa, w tym podsumowano metody pomiaru wartości przedsiębiorstwa
• sprawozdawczość i ocenę modelu biznesu na bazie określonego składu czterech komponentów - kapitały, działania biznesowe, efekty wyjściowe, rezultaty.

Wyniki badań potwierdzają występowanie istotnych zależności między ujawnianymi komponentami modelu biznesu a wartością przedsiębiorstwa mierzoną wybranymi parametrami księgowymi, co pozwala potwierdzić, że koncepcja ta rozwija się dynamicznie w dużych przedsiębiorstwach, stanowiąc jednocześnie wyjątkowy sposób komunikowania się z interesariuszami.
Wnioski z przedstawionego projektu mogą zostać wykorzystane dla potrzeb dalszej ewaluacji stanu sprawozdawczości i modelu biznesu w polskich przedsiębiorstwach. Autorki są przekonane, że opracowanie stanowi wartościowe kompendium wiedzy dla kadry zarządzającej, analityków i teoretyków badających ten obszar, doktorantów i studentów kierunków ekonomicznych zainteresowanych tematyką osadzenia modelu biznesu w sprawozdawczości przedsiębiorstw.

Wstęp 7

Rozdział 1
Raportowanie zintegrowane - holistyczne ujęcie informacji ekonomicznych 13
1.1. Geneza i atrybuty sprawozdawczości korporacyjnej 13
1.2. Integracja sprawozdawczości finansowej i niefinansowej - trendy, szanse i zagrożenia 31
1.3. Zakres i struktura ramowa raportu zintegrowanego 42
1.4. Przegląd badań nad raportowaniem zintegrowanym 53

Rozdział 2
Model biznesu i jego sprawozdawczość z perspektywy tworzenia wartości 69
2.1. Ramy teoretyczne koncepcji modelu biznesu 69
2.2. Determinanty transformacji modeli biznesu 84
2.3. Komponenty modelu biznesu 88
2.4. Miejsce modelu biznesu w sprawozdawczości zintegrowanej 94

Rozdział 3
Wartość przedsiębiorstwa i możliwości jej kreowania 121
3.1. Pojęcie wartości - ogólne przedstawienie problemu 121
3.2. Koncepcja zarządzania wartością przedsiębiorstwa 128
3.3. Narzędzia zarządzania wspomagające kreowanie wartości 140
3.4. Problemy pomiaru wartości przedsiębiorstwa 147
3.5. Narzędzia pomiaru wartości przedsiębiorstwa 156
3.6. Informowanie o modelu biznesu a wartość przedsiębiorstwa 171

Rozdział 4
Znaczenie ujawnień o modelu biznesu dla wartości przedsiębiorstwa 177
4.1. Uzasadnienie wyboru obszaru badawczego i opis próby badawczej 177
4.2. Raportowanie o komponentach modelu biznesu w sprawozdawczości badanych przedsiębiorstw 182
4.3. Związek liczby ujawnień o modelu biznesu z wartością przedsiębiorstwa 199

Zakończenie 205
Bibliografia 211
Spis rysunków 228
Spis tabel 229
O Autorkach 231

Aleksandra Ferens - doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Katedrze Rachunkowości Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, biegły rewident, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Autorka publikacji z zakresu sprawozdawczości zintegrowanej, rachunku kosztów środowiskowych, modelu biznesu, sprawozdawczości niefinansowej, rachunkowości finansowej.

Beata Dratwińska-Kania - doktor habilitowany nauk ekonomicznych, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, zatrudniona w Katedrze Rachunkowości. Autorka około 80 publikacji krajowych i międzynarodowych, wykładowca obligatoryjnych szkoleń dla biegłych rewidentów oraz szkoleń dla służb finansowo-księgowych, opiniodawca w procesach sądowych. Członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.

Aleksandra Szewieczek - doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Katedrze Rachunkowości Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, z-ca przewodniczącego Okręgowego Sądu Koleżeńskiego przy Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce, Oddział w Katowicach. Autorka wielu publikacji i wystąpień na konferencja krajowych i międzynarodowych z zakresu rachunkowości, rachunku kosztów, sprawozdawczości, modeli biznesu oraz finansów i rachunkowości w podmiotach leczniczych. Wieloletni dyrektor ds. finansowych w publicznych podmiotach leczniczych, praktyk doradzający w zarządzaniu podmiotami leczniczymi.

Prof. dr hab. Jolanta Chluska, Politechnika Częstochowska
Dr hab. Beata Sadowska, prof. Uniwersytetu Szczecińskiego

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku